El mòbil a classe: parlen els alumnes

Avui, els meus alumnes tornen a fer vaga. Suposo que a moltes famílies no els farà cap gràcia; però, el cas és que no els hi manquen motius i, d’altra banda, participar en una vaga forma part de l’aprenentatge de les normes socials (hauria de formar part d’aquella assignatura de valors cívics: «Activitat pràctica: convocar i participar en una vaga d’estudiants»!). Com que avui no els veuré, els dedico aquest article.

Dijous passat vaig tornar a tenir classe amb el grup de 1r de batxillerat amb què vam utilitzar els mòbils a classe per seguir, via Twitter, el Dia de la poesia catalana a Internet. Com que la major part dels alumnes es trobaven participant en les proves Cangur, no em va semblar oportú fer classe «normal», de manera que em vaig dedicar a preguntar-los què els havia semblat l’activitat amb els mòbils del dia anterior.

Em va alegrar comprovar que, tal i com m’havia semblat, els havia resultat interessant, que s’hi havien encuriosit des del primer moment i que fins i tot els va semblar curta: alguns es van queixar que no havien pogut comentar els versos que havien triat, espero que puguin intervenir més el proper cop. Bon senyal, doncs, per a un primer intent.

Em van comentar que un parell d’ells, tot i tenir mòbil amb accés a Internet, no el portaven aquell dia, ja que no el solen agafar per venir a classe. Tot i això, la proporció d’alumnes que disposen d’un aparell d’aquestes característiques està molt per sota de l’optimista «quasi tots» que trobem  a l’informe del CEC (sobre el què ja vaig parlar).

Coincideixen amb mi en el tema del consum de dades: si no disposem de WiFi oberta al centre, la connexió la paguen els pares i, a la llarga (o a la curta) posarien el crit en el cel. Tanmateix, com que l’ús acadèmic que en fan és molt reduït, el problema encara no és preocupant.

Com a exemple d’ús del mòbil a classe, van citar les fotografies que fan a les pràctiques de Química un cop acabades i que han de formar part del dossier que en presenten. També el fan servir per consultar el Moodle de l’institut (alguns professors el fem servir en major o menor grau) o la Viquipèdia, així com per compartir apunts.

Pel que fa al Moodle, van llançar un suggeriment que em va semblar molt interessant i encertat: consultar-lo a través d’un navegador en la pantalla del mòbil, tan petita, és una mica incòmode; seria molt útil, doncs, que algú desenvolupés una aplicació específica per accedir-hi a través d’aquests aparell (MoodelApp). Després, però, he descobert que hi ha diverses aplicacions com la descrita, incloent-hi una que n’és l’oficial: potser no se’ls havia acudit abans perquè ningú no els havia fet reflexionar sobre quins usos donen al mòbil (però se’ls va acudir a ells, no a mi).

Quan els vaig preguntar directament què passaria si, durant un exercici de redacció, els deixés consultar utilitzar mòbil per consultar l’ortografia o el significat d’algun mot, o per obtenir dades de la Viquipèdia, em van que sí, que probablement algú es dedicaria a «guasapejar» en algun moment, però que això depèn de cada alumne.

De passada, van desmuntar el mite de l’adolescent enlluernat per les noves tecnologies: van comentar espontàniament que, a l’ESO, van agafar l’optativa d’Informàtica, tot i que no els interessava gaire, perquè les altres opcions eren molt menys atractives i sense cap utilitat aparent. I, atenció, estem parlant d’alumnes del grup cientificotecnològic, que hom pensaria que haurien de tenir propensió envers aquests temes.

Em va alegrar, doncs, veure que l’acollida d’aquesta novetat, emprar el mòbil a classe, pot tenir com a mínim la virtut d’atreure l’atenció dels alumnes. Serà qüestió de seguir fent-hi proves; espero que els meus alumnes em suggereixin nous usos per a aquesta tecnologia.

Que tingueu un dia de vaga enriquidor, tranquil i sense incidents.

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en contradiccions. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a El mòbil a classe: parlen els alumnes

  1. crazyserver ha dit:

    Molt bona feina Jordi! :-) M’encanten aquestes iniciatives!
    Pel que fa al Moodle, he de dir que a mi personalment m’agrada molt més la versió web per a mòbils que la App. Si la proveu ja em diràs que us sembla!

  2. crazyserver ha dit:

    Molt bona feina Jordi! :-) M’encanten aquestes iniciatives!
    Pel que fa al Moodle, he de dir que a mi personalment m’agrada molt més la versió web per a mòbils que la App. Si la proveu ja em diràs que us sembla!

    • Gràcies, Crazy! Fem el que podem mentre els polítics s’omplen la boca amb plans pedagògics sense aportar-hi ni un cèntim :-D

      Tens raó, la versió web per a mòbils es veu bastant bé… en les 7 polsades de la tablet. En canvi, en les 4’5 de l’Ubuntu Phone, fa patir una mica; tanmateix, es pot consultar. He demanat al coordinador TIC que activi la consulta via App, quan la pugui provar ja te’n diré alguna cosa.

      Iep! Si se t’acut alguna idea per a classe de llengua o de literatura, t’estaré molt agraït!

  3. Gemma ha dit:

    Hola!
    Sóc professora d’anglès i faig fer les redaccions a l’aula als meus alumnes per tal que puguin preguntar-me dubtes i ensenyar-los a buscar correctament al diccionari. Un dia, fent una redacció d’una biografia del seu artista preferit amb els de 2n d’Eso, necessitaven buscar informació que no sabien i no donàvem a l’abast amb l’ordinador d’aula. Els alumnes em van proposar si podien consultar-ho via mòbil per agilitzar la feina i vaig accedir-hi. Era la primera vegada que els el deixava tenir i em va sorprendre en positiu que no tots el van treure, i quan voltava per l’aula per ajudar-los (i controlar que no entressin a altres aplicacions o facebook…) veia que realment estaven consultant el que necessitaven! Això m’ha fet replantejar-me utilitzar-lo més sovint a l’aula.

    • Gràcies pel comentari, Gemma!
      Des d’aquell dia, cada cop el fem servir més. Avui, per exemple, per comprovar si el lèxic i la morfosintaxi d’un text s’ajustaven o no a l’estàndard. I, en ocasions, com t’ha passat a tu, han estat ells a demanar-ho: ells ho troben d’allò més normal.

Els comentaris estan tancats.